Budowanie listy mailingowej: po co, jak i gdzie? Praktyczny poradnik

Utworzono: 22-12-2016

Wbrew pozorom, lista mailingowa to element, który potrafi wiele. Można pokusić się o stwierdzenie, że to właściwie jeden z filarów współczesnej firmy, który może pomóc w wielu podbramkowych sytuacjach. Dlaczego? Dlatego, że w biznesie ogromne znaczenie mają nie tylko zasoby, ale również ludzie i dobre relacje z nimi. To, czy zadbasz o relacje ze swoim klientem może zaowocować korzyściami na wielu polach.

Co to właściwie jest i do czego służy?

Lista mailingowa to po prostu narzędzie, które pomaga komunikować się z większą grupą odbiorców na raz. Na jednej liście możemy zebrać do 200 kontaktów, dzięki czemu nie musimy wysyłać każdej wiadomości oddzielnie. Dla każdej firmy oznacza to możliwość jednoczesnego dotarcia z informacjami zarówno do pracowników, jak i klientów.

Lista mailingowa będzie pomocna w budowaniu efektywnej kampanii reklamowej, informowaniu o nowych produktach, obniżkach, gratisach. Regularny mailing to również doskonały sposób na zakorzenienie istnienia marki w świadomości klienta. Pozostałe korzyści płynące z mailingu znajdziesz w artykule: E-mail marketing pod lupą

Początki budowania listy mailingowej. Skąd wziąć adresy?

Po pierwsze, musisz poznać profil swojego odbiorcy. Grupa docelowa to jedna z pierwszych rzeczy, które powinieneś określić zaczynając promocję swojej firmy w Internecie. O tym, jak to zrobić, dowiesz się tutaj: Grupa docelowa firmy. Jak ją określić?

Sposoby na zbudowanie skutecznej listy mailingowej:

  1. Najpierw skorzystaj z listy, na której znajdują się adresy Twoich stałych klientów. Oczywiście musisz poprosić ich o zgodę na przesyłanie informacji handlowych, promocyjnych, czy poradnikowych, najlepiej poprzez prośbę o wyrażenie zgody za pomocą jednego kliknięcia. Poinformuj o możliwości otrzymywania biuletynu, umieszczając na końcu wiadomości np. takie wezwanie do działania: „jeżeli wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera kliknij tutaj”. Mail powinien być przyjazny, zwięzły i napisany prostym językiem, czyli w taki sposób, aby klient od razu wiedział o co chodzi.
  2. Oferuj konkretne korzyści za zapisanie się do biuletynu. Może być to dziesięcioprocentowa zniżka na jakiś produkt, gratis, kupon rabatowy, a nawet poradnik. Poza oczywistym skutkiem, czyli zdobyciem kolejnego adresu do swojej listy, zyskujesz gwarancję, że trafiasz do osób, które są faktycznie zainteresowane danym produktem lub usługą.
  3. Zachęcaj do zapisania się do newslettera bezpośrednio na swojej stronie. Może to być zachęta w formie wyskakującego boxu, bannerów, zachęcającej zakładki. To jedna z najprostszych, ale jednocześnie najlepszych metod zdobywania nowych adresów.
  4. Możesz również skorzystać z płatnych, zewnętrznych baz mailingowych. Polecamy jednak, aby najpierw spróbować stworzyć swoją skuteczną listę samodzielnie i za darmo.

Daj się polubić. Nie spamuj!

Spamowanie denerwuje każdego – warto o tym pamiętać. Skrzynki mailowe wręcz słyną z ogromnych ilości przewijającego się przez nie śmieciowego spamu. Dlatego staraj się nie wysyłać treści nieużytecznych, mylących (np. wpisując tytuł sugerujący coś innego, niż to, co znajduje się w wiadomości), oraz nie wysyłać ich zbyt często (klienci szybko zaczną wypisywać się z irytującego spamu). Ogólnie nie zaleca się przesyłania tego typu maili częściej niż co dwa dni.

Nie mogą to być również same reklamy, a właściwie najlepiej, aby było ich jak najmniej. Staraj się informować głównie o tym, co dla odbiorcy użyteczne: o promocjach, gratisach, publikuj poradniki, informacje o konkursach czy obniżkach cen. Pamiętaj również, że nie można korzystać z czyjegoś adresu bez zgody właściciela. Na otrzymywanie biuletynu zawsze trzeba wyrazić zgodę, inaczej będziemy działać bezprawnie.  

Przejdź do góry strony