Cecha dobrego biznesmena: wiarygodność. Jak zdobyć zaufanie?

Utworzono: 23-06-2016

Wiele tracimy nie posiadając tej jednej, istotnej cechy. Zarówno w biznesie, jak i w relacjach osobistych. Wiarygodność, czyli budowanie swojego wizerunku jako osoby albo firmy godnej zaufania, to jedna z ważniejszych rzeczy, których możemy się w życiu nauczyć. Jak przestać tracić okazje i  być wiarygodnym w oczach innych?

Statystyki mówią, że Polacy wciąż nie potrafią sobie ufać – według badań przeprowadzonych w Europie jesteśmy pod tym względem na przedostatnim miejscu (niżej w rankingu jest tylko Rosja). Jedynie kilka procent z nas przyznaje, że ufa innym osobom. Jak jest w Twoim przypadku?

Wiarygodność to podstawa prowadzenia biznesu, a także ułatwienia sobie budowania relacji w życiu osobistym. Psychologowie podkreślają, że wyrobienie takiej cechy jest kluczem do sukcesu. To, że wzbudzamy zaufanie, może pomóc nam w znalezieniu pracy, partnera, zawarciu nowych znajomości.

Deklarujesz coś – dotrzymaj słowa

Pierwsza zasada osoby godnej zaufania to dotrzymywanie obietnic. Niby proste, oczywiste, ale współcześnie zbyt często rzucamy słowa na wiatr, nie zważając na ich wagę. Druga osoba może wziąć je za pewnik, a ewentualna zwłoka z naszej strony będzie odebrana jako złamanie obietnicy. Zanim podejmiesz się jakiegoś zadania, zastanów się trzy razy, czy na pewno jesteś w stanie je wykonać.

Jeżeli obiecujesz wysłać jutro maila, pamiętaj o jego wysłaniu. Gdy jednak nie jesteś na 100% pewny, że uda Ci się to właśnie jutro – powiedz, że postarasz się to zrobić na dniach. Ponosimy konsekwencje tego, co powiedzieliśmy, dlatego nie składaj deklaracji, których możesz nie dotrzymać. Zawsze lepiej dać sobie zaplecze w postaci jednego czy dwóch dni zapasu.

Nie bój się odmawiać

Z drugiej strony, gdy nie możesz dotrzymać słowa, naucz się odmawiać. Problem z asertywnością to często źródło frustracji i problemów (dla obu stron). Nie używaj jednak zwrotów takich jak „nie dam rady”, bo mają one negatywny wydźwięk, kryje się w nich pewna słabość.

Wyjaśnij, że masz jeszcze inne obowiązki, więc nie zrobisz tego z tej chwili. Zaprezentujesz się jako osoba odpowiedzialna, która jednak ma swoje słabości (jak każdy!). Nie bierz wszystkiego na siebie. Rozważnie planuj kolejne kroki.

Nie bądź impulsywny

Chociaż są sytuacje, gdy trzeba działać szybko, to najczęściej lepiej jest reagować z pewnym opóźnieniem. Zanim odpowiesz na maila, zastanów się nad odpowiedzią. To nie wyścigi, prędkość odpowiadania nie jest najważniejsza! To co mówimy, powinno być przemyślane, tym bardziej gdy chodzi o kwestie biznesowe.

Według psychologów, za godne zaufania uznajemy osoby sprawiające wrażenie rozważnych i działające spokojnie. Czasem to, co w pierwszej chwili wywołuje w nas silne emocje – sprawia, że jesteśmy poirytowani, zestresowani, źli, po „głębokim wdechu” przestaje takie być. Gdy panujemy nad tymi emocjami, sprawiamy wrażenie osób, które jednocześnie panują nad sytuacją. 

Przejdź do góry strony