Czym jest User Experience i jak wpływa na Twój e-biznes?
User Experience to zbiór wrażeń i doświadczeń użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej lub korzystania z aplikacji. Termin ten dotyczy emocji – pozytywnych albo negatywnych – jakie odczuwa odbiorca względem narzędzia interaktywnego. Jak wykorzystać wiedzę o UX do rozwoju swojej strony?
Na co wpływa User Experience?
Między innymi na pozycję w wyszukiwarce, jednak nie to jest w tym przypadku najważniejsze. Strategie pozycjonowania wciąż się zmieniają. Tym, co pozostaje niezmienne, jest kwestia zaangażowania użytkownika. Trzeba pamiętać, że stron nie tworzy się wyłącznie pod wyszukiwarki, ale z myślą o prawdziwych ludziach.
To, ile czasu spędzą w danej witrynie i czy będzie miała dla niech wartość użytkową, wpłynie na ich zaangażowanie oraz, w efekcie, na widoczność w algorytmach Google.
I właśnie tym jest User Experience – zbiorem emocji, doświadczeń i wrażeń, które towarzyszą użytkownikowi, gdy korzysta z Twojej strony internetowej.
Jak wykorzystać UX na swojej stronie?
User Experience będzie mieć ogromną wartość marketingową, jeżeli zrozumiemy, w jaki sposób odbiorca „porusza się” po witrynie (co ma największą klikalność), lub w jaki sposób na nią trafił (np. po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarkę). Warto sprawdzać również, ile czasu spędza na stronie i czy jej forma zachęciła go do dalszej eksploracji.
Można wykorzystać w tym celu wtyczki śledzące, np. Google Analytics. Narzędzie zbiera różne informacje o odbiorcach, takie jak np. ich lokalizacja geograficzna, liczba odwiedzin danej witryny, urządzenie, z jakiego korzystają, oraz statystyki mówiące o tym, jak długo przebywają na konkretnych podstronach.
O czym jeszcze należy pamiętać, aby polepszyć User Experience:
- Przede wszystkim zadbaj o wartościowe, dobrze napisane treści. Warto, aby odpowiadały na faktyczne pytania, które wpisuje się w wyszukiwarkę Google. Informacje należy prezentować w przejrzysty, zrozumiały sposób, bez nadmiernie trudnych i rozbudowanych zdań.
- Zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika, znaczenie ma tzw. usability. Chodzi o użyteczność witryny, czyli o to, czy prezentowane na niej informacje są przydatne. Istotny jest również sposób ich zaprezentowania na stronie. Unikaj ścian tekstu, pamiętaj o nagłówkach, pogrubieniach i zwięzłych akapitach.
- Zadbaj o design strony – nie ma wątpliwości, że wygląd odgrywa ogromną rolę w budowaniu pozytywnego doświadczenia odbiorcy. Dlatego strona musi być wizualnie atrakcyjna, nowoczesna, przyciągająca wzrok.
- Responsywność to podstawa. Twoja witryna musi wyświetlać się na wszystkich urządzeniach mobilnych. Jeżeli będzie niedopasowana do rozdzielczości ekranu, możesz mieć pewność, że odbiorca uzna ją za nieczytelną i niewartą dalszego przeglądania.
- Intuicyjna nawigacja również ma znaczenie. Należy dobrze przemyśleć, gdzie umieścimy menu na stronie i w jaki sposób rozplanujemy nawigację. Jej zadaniem jest ułatwienie użytkownikowi poruszania się po witrynie. Ma to znaczenie również dla algorytmów Google, które dzięki temu szybciej indeksują poszczególne podstrony.