Czym jest User Experience i jak wpływa na Twój e-biznes?

Utworzono: 08-05-2019

User Experience to zbiór wrażeń i doświadczeń użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej lub korzystania z aplikacji. Termin ten dotyczy emocji – pozytywnych albo negatywnych – jakie odczuwa odbiorca względem narzędzia interaktywnego. Jak wykorzystać wiedzę o UX do rozwoju swojej strony?

Na co wpływa User Experience?

Między innymi na pozycję w wyszukiwarce,  jednak nie to jest w tym przypadku najważniejsze. Strategie pozycjonowania wciąż się zmieniają. Tym, co pozostaje niezmienne, jest kwestia zaangażowania użytkownika. Trzeba pamiętać, że stron nie tworzy się wyłącznie pod wyszukiwarki, ale z myślą o prawdziwych ludziach.

To, ile czasu spędzą w danej witrynie i czy będzie miała dla niech wartość użytkową, wpłynie na ich zaangażowanie oraz, w efekcie, na widoczność w algorytmach Google.

I właśnie tym jest User Experience – zbiorem emocji, doświadczeń i wrażeń, które towarzyszą użytkownikowi, gdy korzysta z Twojej strony internetowej.

Jak wykorzystać UX na swojej stronie?

User Experience będzie mieć ogromną wartość marketingową, jeżeli zrozumiemy, w jaki sposób odbiorca „porusza się” po witrynie (co ma największą klikalność), lub w jaki sposób na nią trafił (np. po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarkę). Warto sprawdzać również, ile czasu spędza na stronie i czy jej forma zachęciła go do dalszej eksploracji.

Można wykorzystać w tym celu wtyczki śledzące, np. Google Analytics. Narzędzie zbiera różne informacje o odbiorcach, takie jak np. ich lokalizacja geograficzna, liczba odwiedzin danej witryny, urządzenie, z jakiego korzystają, oraz statystyki mówiące o tym, jak długo przebywają na konkretnych podstronach.

O czym jeszcze należy pamiętać, aby polepszyć User Experience:

  • Przede wszystkim zadbaj o wartościowe, dobrze napisane treści. Warto, aby odpowiadały na faktyczne pytania, które wpisuje się w wyszukiwarkę Google. Informacje należy prezentować w przejrzysty, zrozumiały sposób, bez nadmiernie trudnych i rozbudowanych zdań.
  • Zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika, znaczenie ma tzw. usability. Chodzi o użyteczność witryny, czyli o to, czy prezentowane na niej informacje są przydatne. Istotny jest również sposób ich zaprezentowania na stronie. Unikaj ścian tekstu, pamiętaj o nagłówkach, pogrubieniach i zwięzłych akapitach.
  • Zadbaj o design strony – nie ma wątpliwości, że wygląd odgrywa ogromną rolę w budowaniu pozytywnego doświadczenia odbiorcy. Dlatego strona musi być wizualnie atrakcyjna, nowoczesna, przyciągająca wzrok.
  • Responsywność to podstawa. Twoja witryna musi wyświetlać się na wszystkich urządzeniach mobilnych. Jeżeli będzie niedopasowana do rozdzielczości ekranu, możesz mieć pewność, że odbiorca uzna ją za nieczytelną i niewartą dalszego przeglądania.
  • Intuicyjna nawigacja również ma znaczenie. Należy dobrze przemyśleć, gdzie umieścimy menu na stronie i w jaki sposób rozplanujemy nawigację. Jej zadaniem jest ułatwienie użytkownikowi poruszania się po witrynie. Ma to znaczenie również dla algorytmów Google, które dzięki temu szybciej indeksują poszczególne podstrony.  

Przejdź do góry strony