E-mail marketing pod lupą. Tania i łatwa reklama czy słaba forma promocji?

Utworzono: 12-10-2016

Większość osób sprawdza skrzynkę mailową nawet kilka razy dziennie. Nie dziwi więc fakt, że wysyłanie wiadomości do klientów stało się jedną z najczęściej wykorzystywanych form promocji. Zalet mailingu jest wiele: to reklama bezpośrednia, niewymagająca ponoszenia kosztów finansowych, a także pozwalająca na szybkie poinformowanie klienta o nowych usługach, promocjach czy zmianach. Mimo to, niektórzy uważają go za narzędzie promocyjne „gorszej kategorii”. Jak jest naprawdę?

Mailing – reklama wysyłana do skrzynki mailowej odbiorców, która ma na celu poinformowanie np. o produktach i promocjach, oraz zachęcenie do skorzystania z danej usługi (poprzez dodanie przycisku „sprawdź”, „kup teraz” lub „załóż konto”). Nie należy mylić go ze spamem, ponieważ maile docierają głównie do osób, które już wcześniej korzystały z usług danej firmy i wyraziły zgodę na otrzymywanie takich informacji. Oprócz tego, w każdej chwili mogą zrezygnować z ich otrzymywania.

Mailing: charakterystyka

Tego typu wiadomości wyróżniają się niewielkim, zwięzłym tekstem, dużymi elementami graficznymi i przyciskami typu call to action (wezwanie do działania, czyli np. „kup teraz”).  Mailing, jako forma promocyjna, jest wykorzystywany od lat przez coraz większą liczbę firm. Co więcej, coraz częściej stosowaną formą zwracania się do klienta jest forma bezpośrednia, czyli przesyłanie wiadomości spersonalizowanej, zawierającej jego imię. Pomaga to budować więź z marką i nadaje bardziej osobisty charakter komunikacji.

Przeżytek? Nie! Korzyści płynące z e-mail marketingu

Wbrew opinii znajdujących się na niektórych portalach, które promują głównie reklamowanie się w popularnych od kilku lat mediach społecznościowych, wysyłanie maili bezpośrednio do klientów wciąż przynosi wiele korzyści. Potwierdzają to liczne statystyki i raporty (sprawdź: raport interaktywnie.com), które udowadniają, że jest to jedna z najskuteczniejszych form promocji w sieci. Oto kilka najważniejszych zalet mailingu:

  • Jest długotrwały w odróżnieniu do np. postów na Facebooku. Skrzynki mailowe są traktowanie bardziej osobiście, zwykle otwieramy przychodzące do nas maile, zaś informacje w social media często nie docierają do wszystkich odbiorców (np. przez ograniczające algorytmy Facebooka) lub są szybko „przysłonięte” przez kolejne posty. Mail to forma reklamy, która przychodzi do nas bezpośrednio i czeka, aż ją odczytamy.
  • Wzywa do podjęcia akcji. Pozwala na wpisanie w temacie wiadomości najważniejszej informacji, np. „Wielkie obniżki! Rabaty na wszystko tylko do północy”, które zachęcają klienta do otworzenia maila i skorzystania z oferty, a także wspomniane wcześniej przyciski call to action.
  • Daje możliwość bezpośredniego informowania o zmianach w regulaminie, sposobach płatności czy dostawach, produktach, promocjach, nowościach. Umieszczanie takich informacji na stronie internetowej nie zawsze przyniesie zamierzony efekt – mało kto będzie sprawdzał regularnie, czy nie pojawiły się tam jakieś zmiany.
  • Buduje świadomość marki. Zakorzenia się ona w umyśle klienta, który następnym razem, myśląc o danym produkcie – pomyśli również o Twojej firmie.
  • Może pełnić rolę „przypominajki” np. o kuponach rabatowych, które czekają na klienta w sklepie, zaś ich ważność niedługo się skończy, albo o konieczności zapłacenia za złożone zamówienie. Oczywiście wszystko musi mieć nienachalny i przyjemny ton.
  • Pozwalają na gromadzenie opinii o firmie czy sklepie (poprzez wysyłanie formularza lub odnośnika do strony z prośbą o wystawienie komentarza). To szczególnie ważne dla sklepów internetowych, ponieważ coraz więcej osób sprawdza oceny w sieci, zanim zdecyduje się na zakup produktu czy skorzystanie z usługi. Mail z prośbą o wystawienie komentarza przyczyni się więc do zyskania zaufania Twoich przyszłych, potencjalnych klientów. 

Przejdź do góry strony