Facebook a prawo autorskie. Czego nie możesz publikować na fanpage’u?

W sieci mamy nieograniczony dostęp do wielu zasobów: zdjęć, filmów, czy tekstów. Niestety wielu z nas wciąż nie wie, że niektórych rzeczy nie można ot tak kopiować czy udostępniać. W Polsce, jak i w całej Europie, obowiązuje prawo autorskie. Warto wiedzieć, które treści możemy umieszczać na firmowym fanpage’u bez łamania prawa i regulaminu Facebooka.

Zacznijmy od tego, że publikując coś na swojej prywatnej tablicy (czyli w ramach użytku osobistego), dla ograniczonego kręgu znajomych, rodziny, przyjaciół – nie naruszamy prawa autorskiego. Ważne, aby w takim przypadku powielona przez nas treść, zdjęcie czy infografika miała ustawienie dla „znajomych”, nie zaś jako post „publiczny”.

Fanpage, nawet ten nieoficjalny, jest oczywiście formą publicznego dzielenia się treściami znalezionymi w sieci. Dlatego należy pamiętać o przestrzeganiu kilku ważnych zasad:

  • Niemal każda fotografia zamieszczona w sieci podlega prawu autorskiemu, wymaga więc zawarcia licencji z osobą, która ją wykonała/jest jej właścicielem. Inaczej jest ze stronami, które oferują darmowe zdjęcia. Kilka z nich znajdziesz tutaj: Skąd ściągać darmowe zdjęcia na stronę internetową?
  • Można publikować fragmenty artykułów (jako cytaty) i linki do tekstów z innych stron lub fanpage’y. Trzeba jednak oznaczyć autorstwo (czyli umieścić link do tekstu) i oznaczyć cytowany fragment np. cudzysłowem.
  • Wykorzystywanie zdjęć z grafiki Google również może stanowić naruszenie prawa. Samo podpisanie zdjęcia nie uchroni nas przed problemami. Dlatego najlepszym sposobem jest wstawienie bezpośredniego linka do artykułu, witryny czy galerii, w której znajduje się dane zdjęcie. Pojawi się ono automatycznie w naszym poście, dzięki czemu unikniemy zarzutu naruszenia prawa autorskiego.
  • Jeżeli koniecznie chcesz wykorzystać zdjęcie z grafiki Google bez podawania linku do strony, zmień ustawienia w „narzędziach” wyszukiwarki. Kliknij „prawa do użytkowania” i wybierz „oznaczone do ponownego wykorzystania z modyfikacją”. Fotografie, które pojawią się po włączeniu tego ustawienia, są przeznaczone do dowolnego użytku.
  • Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że organizując konkurs na Facebooku nie możemy  wykorzystywać „prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi”. Oznacza to, że gdy widzimy konkurs polegający na:
  1. udostępnieniu posta lub jakiejkolwiek innej treści,
  2. udostępnianiu go na osi czasu znajomego,
  3. zapraszaniu znajomych do wydarzenia lub oznaczaniu ich w komentarzach itd. 

jest on niezgodny z regulaminem. Promocje i konkursy typu „udostępnij/oznacz znajomych, aby wziąć udział” są bezprawne, ale wciąż możemy delikatnie zasugerować, czyli zaprosić lub zachęcić użytkowników do podzielenia się informacją o zabawie. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz np. tutaj: klik

  • Bezwzględnie unikaj wrzucania treści na zasadzie „kopiuj-wklej”. Nie masz wtedy żadnej pewności, że jej właściciel nie posądzi cię o bezprawne wykorzystanie własności intelektualnej. Zawsze warto wrzucić link lub oznaczyć, że cytujemy daną stronę.

Przejdź do góry strony