Jak kolorystyka wpływa na odbiór stron internetowych?

Utworzono: 15-10-2015

Kolory a emocje, czyli…

Jak kolorystyka wpływa na odbiór stron internetowych?

O znaczeniu kolorów w naszym życiu napisano już wiele i udowodniono, że mają one ogromny wpływ na psychikę. Większość rzeczy postrzegamy poprzez pryzmat wizualny, dlatego np. czujemy napięcie na widok czerwonego światła na drodze, lub spokój i relaks przebywając w zielonym lesie. Każdy webdesigner powinien posiadać wiedzę na temat wpływu kolorystyki na człowieka, ponieważ ma ona kluczowe znaczenie w odbiorze stron internetowych.

Wielu z nas posiada swoje ulubione barwy i odcienie. Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, to zazwyczaj kupując ubrania lub urządzając wnętrze mieszkania wybieramy kolory najlepiej pasujące do naszej osobowości , bądź do aktualnego nastroju i samopoczucia.

Pokieruj emocjami

Odbiór kolorów wiąże się przede wszystkim z kulturą, w jakiej żyjemy. Barwy dzielą się na ciepłe, zimne i neutralne. Wybór każdej z nich może znacząco wpłynąć na postrzeganie każdej strony www. Aby łatwiej zrozumieć ten wpływ, wyobraź sobie, że siedzisz w pomieszczeniu, w którym wszystko jest czerwone – ściany, meble, podłoże. Bardzo szybko zaczniesz czuć się niekomfortowo… co innego, gdy „przeniesiesz się” myślami do pokoju, w którym wszystko jest białe. I jak? Odczuwasz zdecydowanie większy spokój i rozluźnienie, prawda?

Co stoi za poszczególnymi kolorami?

  • Odcienie ciepłe – czyli czerwień, żółć i pomarańcz to barwy motywujące do działania. Mają pobudzającą moc, ponieważ kojarzą się ze słońcem, energią i siłą. Czerwień nasuwa skojarzenia z niebezpieczeństwem, seksualną atrakcyjnością i szybkością. Jest kolorem energetyzującym, który dodatkowo wpływa na apetyt (stąd tak wiele fastfoodów wykorzystuje w swoich logach tę barwę, np. McDonald i KFC). W sieci sprawdzi się idealnie jako kolor przyciągający wzrok, np. do jakiegoś przycisku lub na stronach kulinarnych, motoryzacyjnych bądź technologicznych. Pomarańczowy najczęściej stosuje się przy projektach skierowanych do najmłodszych, ponieważ ma przyjazny i radosny wydźwięk. Dzięki owocom pomarańczy kojarzy się ze zdrowiem, dlatego wykorzystuje się go przede wszystkim na stronach o takiej właśnie tematyce. Żółty przywołuje na myśl wakacje, odpoczynek i rozluźnienie, więc często stosuje się go w przypadku reklam biur podróży.

  • Odcienie zimne – zadaniem tych barw jest uspokojenie i ukojenie zmysłów. Będą to barwy w odcieniach niebieskiego, zieleni i fioletu. Zieleń kojarzy się z naturą i… pieniędzmi, choć to już kwestia preferencji. Wykorzystuje się ją na rzecz stron mających przywodzić na myśl naturę i ekologię. Niebieski jest bardzo popularny – widzimy go w logach i na portalach gigantów takich jak Facebook czy Twitter. Jego odbiór zależy od siły odcienia – ciemnoniebieski przywodzi na myśl odpowiedzialność i powagę, jasnoniebieski – świeżość i energię. Sprawdzi się w niemal każdym biznesowym projekcie poza branżą kulinarną, ponieważ skutecznie obniża apetyt (dlatego często poleca się otaczanie tym kolorem w trakcie diety odchudzającej). Fiolet kojarzy się zarówno z dostojnością i elegancją, jak i miłością oraz romantycznością (w przypadku jasnego odcienia). Świetnie sprawdzi się na stronach mających kojarzyć się z luksusem lub nietuzinkowością, często wykorzystuje się go również na portalach przeznaczonych dla kobiet i dotyczących kosmetyków.

  • Odcienie neutralne – czyli czarny, szary, biały, złoty i srebrny. Ta piątka barw jest najczęściej wykorzystywaną i zarówno najbezpieczniejszą opcją dla twórców stron internetowych. Czasem dominują w całym projekcie, innym razem – są jedynie bazą dla całości i występują w towarzystwie innych kolorów. Biały nada sterylności i przejrzystości stronie, ponieważ kojarzy się z czystością. Dzięki bieli można tworzyć fantastycznie minimalistyczne projekty. Inaczej jest w przypadku czerni, która przywodzi na myśl elegancję i formalny charakter strony. Ma jednocześnie zdecydowanie mocniejszy wydźwięk niż biel. Połączenie tych dwóch kolorów, czyli szarość nie wyraża emocji – kojarzy się ze stabilnością i kontrolą, dlatego będzie odpowiednia na strony o tematyce finansowej. Złoto i srebro kojarzą się z bogactwem i luksusem, dlatego ich rolą jest przede wszystkim promowanie produktów ekskluzywnych.

 

Przejdź do góry strony