Organizujesz konkurs na Facebooku? Sprawdź, czy robisz to legalnie

Utworzono: 24-01-2019

Przeprowadzenie legalnego konkursu na Facebooku, nie jest tak prostą sprawą, jak mogłoby się wydawać. Wiele stron nagminnie łamie regulamin serwisu i przepisy polskiego prawa. Dowiedz się, jak zrobić to prawidłowo i nie narazić się serwisowi, urzędnikom, oraz fanom.  

Jak uniknąć wpadki?

Przede wszystkim warto zapoznać się z regulaminem Facebooka. Znajdziemy tam wszystkie najważniejsze informacje na temat tego, jak zorganizować w pełni bezpieczny, legalny konkurs. Szybko zauważymy też, że wiele firm i stron te zasady łamie.

Organizują zabawy o przykładowej treści: „Jeżeli chcesz wziąć udział w konkursie, polub nasz profil i udostępnij post konkursowy”, albo „…w komentarzu pod zdjęciem oznacz znajomych”. Tym samym narażają się na blokadę profilu lub nawet na usunięcie fanpage’a z serwisu. A zamiast tego można po prostu dodać: „Będzie nam miło, jeżeli udostępnisz ten post”.

Podstawowe zasady organizowania konkursów na FB

Po pierwsze, dosłownie każdy konkurs musi mieć swój własny regulamin. W sieci znajdziesz wiele przykładowych tekstów, na których możesz się wzorować.

Po drugie, zadanie konkursowe nie może być zbyt skomplikowane. Powinno być proste i dostosowane do grupy odbiorców fanpage’a.

Po trzecie, możemy jedynie ZACHĘCIĆ uczestników do udostępniania, „lajkowania” i oznaczania znajomych w poście konkursowym. Żadna z tych czynności nie może być konieczna do wzięcia udziału w zabawie.

Po czwarte, zwycięzców nie wybieramy drogą losowania. To wbrew polskiemu prawu i wymaga specjalnego pozwolenia od Krajowej Izby Skarbowej. Jeżeli go nie zdobędziemy, narazimy się na ogromną karę finansową. 

Przezorny zawsze ubezpieczony

Zanim przeprowadzimy konkurs, warto dowiedzieć się nieco więcej. W sieci znajdziemy masę przykładów źle i dobrze zorganizowanych akcji promocyjnych, wraz ze wzorami regulaminów. Przede wszystkim pamiętajmy, że w konkursach nie możemy losować zwycięzców, ani wykorzystywać prywatnych osi czasu i połączeń ze znajomymi. Nie powinno się wymuszać na użytkownikach tagowania ani udostępniania czegokolwiek. Równie ważne jest stworzenie dedykowanego, poprawnego regulaminu.

Przejdź do góry strony