Skup się! 5 rzeczy, które skutecznie dekoncentrują

Utworzono: 28-04-2016

Próbujesz skupić się na swojej pracy, siedzisz przed komputerem lub notatkami, a w głowie nagle rodzi się myśl, żeby zrobić coś innego. Znasz ten stan? Istnieje wiele „przeszkadzaczy”, które skutecznie zaburzają koncentrację. I tym samym utrudniają pracę. Koncentracja to możliwość skupienia myśli na konkretnym zadaniu – nie musi być wrodzona, można ją wytrenować i wzmocnić. Latami uczą się tego tybetańscy mnisi, a jedną ze sztuczek jest uświadomienie sobie, co tak naprawdę nas rozprasza. Oto TOP 5 współczesnych dystraktorów!

1. Wyłącz Facebooka – portale społecznościowe to obecnie jeden z najskuteczniejszych „przeszkadzaczy”. Myślisz sobie, że wejdziesz tylko na chwilę, sprawdzisz czy nie dostałeś wiadomości od znajomego, zerkniesz na zabawne zdjęcia i filmiki… Korzystanie z tego typu portali w trakcie wykonywania zadania (najczęściej w formie „nagrody”, w końcu zasłużyliśmy na odrobinę odpoczynku) powoduje, że po pierwsze mózg przestawia się z ukierunkowania na konkretny cel na bezmyślne surfowanie po sieci, a po drugie często nie znajdujemy na nich nic ciekawego. Znajomi znów dodają zdjęcia swoich posiłków, ten filmik już dawno widzieliśmy, na naszym fanpage’u nic się nie dzieje… i zamiast motywacji, po kliknięciu „wyloguj” czujemy jeszcze większy brak chęci do działania.

2. Nie rozmyślaj o tym, co będzie jutro – każdy chyba zna uczucie, gdy w trakcie wykonywania pracy nagle do głowy przychodzą najrozmaitsze, zupełnie niezwiązane z zadaniem myśli: co zjem dziś na obiad, może kupię niedługo tą fajną rzecz, gdzie pojechać na wakacje… Planowanie najbliższej przyszłości w mało odpowiednich momentach to przypadłość wielu osób. Jest takie powiedzenie: są tylko dwa dni, kiedy nie możesz nic osiągnąć – wczoraj i jutro. Ważne jest to, co dzieje się tu i teraz!

3. Przestań robić kilka rzeczy na raz – wszystko po kolei. Najpierw jedno zadanie, potem kolejne. Rozproszysz się, jeśli będziesz mieć otwarte kilka programów albo kilkanaście zakładek w przeglądarce. Gdy siedzisz przed komputerem, włącz tylko to, co jest ci aktualnie potrzebne.

4.  Nie rozpaczaj, że masz tyle do zrobienia – ustalmy coś: zawsze jest coś do zrobienia. Wykonując ważne zadanie nie myśl o całej liście rzezy, które musisz zrealizować. Tak jak ze sprzątaniem w domu: najpierw myjesz naczynia, potem odkurzasz, myjesz podłogę… Na każde zadanie przypada konkretny moment. Odhaczaj kolejne zadania z listy z planami. Oprócz tego, w natłoku spraw często zapominamy o przerwach, a psychologowie przekonują, że jesteśmy skuteczniejsi, gdy pozwalamy sobie na przynajmniej 10minutowe przerwy.

5. Zacznij lepiej jeść – niby każdy wie, że dieta ma wpływ na nasz mózg, ale nie każdego to obchodzi. Niesłusznie – dla Twojej koncentracji najlepsza będzie miedź, która pozwala zapamiętywać więcej informacji i usprawnia myślenie. Znajdziesz ją w awokado, pełnoziarnistych produktach zbożowych, orzechach i roślinach strączkowych. Uzupełniaj również witaminę B12 – znajdziesz ją w mleku, serach, mięsie i rybach (głównie w pstrągu, śledziach i szczupaku).  

Przejdź do góry strony