Zakazane treści na Facebooku. Czego nie można promować?
Reklamy na Facebooku mogą przysłużyć się zarówno do promowania firm, produktów oraz osób, jak i do zdobycia nowych obserwatorów. Jednak zanim do tego dojdzie, każdy post musi przejść przez proces szczegółowej weryfikacji. W razie wystąpienia niezgodności z regulaminem, portal nie zrealizuje usługi. Rodzaje treści, które ogranicza Facebook, dla wielu osób mogą być dość zaskakujące…
Posty sponsorowane na cenzurowanym
Portal Marka Zuckerberga wypracował z czasem swoje własne zasady, według których wybrany wpisy nie mogą być odpłatnie promowane. Oczywiście Facebook stara się tutaj wpisać przede wszystkim w prawodawstwo poszczególnych państw. Z konkretnymi zasadami spotkamy się więc w odniesieniu do USA, a z jeszcze innymi w Polsce. Jednak portal działa też według swojej własnej filozofii i niektóre z ograniczeń w kontekście wpisów reklamowych dotyczą właśnie kwestii światopoglądowych.
Jaka tematyka nie przejdzie procesu weryfikacji? Między innymi posty prezentujące nagość, leki, narkotyki, wyroby tytoniowe, broń, pożyczki krótkoterminowe oraz zabronione usługi i produkty finansowe. Poza tym duże znaczenie ma aspekt moralny – portal nie dopuszcza reklamowania wpisów zawierających treści kontrowersyjne, brutalne, obraźliwe, stereotypowe i dyskryminujące. Zakazane są również materiały zawierające strzałki do nieistniejących odnośników, z opcją automatycznego pobierania plików, ze zbyt dużą ilością tekstu na grafikach i miniaturach filmu (powinno być go mniej niż 20%), a także z kursorami i innymi elementami sugerującymi kliknięcie prezentowanego obrazu. Facebook usuwa również te treści, które naruszają prawa autorskie.
Wzbudzanie poczucia winy w odbiorcach
Ciekawą kwestią są za to posty ukazujące efekty „przed i po”, a także wyidealizowane, nieprawdziwe obrazy ludzkiego ciała. W tym przypadku muszą mieć się na baczności właściciele klubów fitness, salonów kosmetycznych, czy produktów zdrowotnych związanych z szeroko pojętą dietą czy urodą. Chociaż Facebook zezwala na promowanie zdrowego stylu życia i dbania o wygląd, to jednocześnie zakazuje tworzenia wpisów, które mogłyby wywołać u odbiorcy poczucie winy oraz negatywne postrzeganie własnej osoby.
Co więcej, reklamy dotyczące fitnessu i urody mogą być skierowane wyłącznie do osób pełnoletnich. Posty oczywiście mogą prezentować obraz zdrowych, szczupłych ludzi, jednak bez porównań „przed/po” oraz mało prawdopodobnych efektów odchudzania czy zabiegów upiększających.
Weryfikacja: jakie elementy są brane pod uwagę?
Jednak wszystko zależy tak naprawdę od podejścia pracownika sprawdzającego post. Z tego względu niektóre, dość „ryzykowne” wpisy przechodzą, inne nie. W procesie weryfikacji są brane pod uwagę:
- Dodane do wpisu obrazy,
- Jego treść,
- Zawartość strony, do której linkuje,
- Targetowanie.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w „Zasadach dotyczących reklam” w sekcji „Materiały zabronione”.