5 cech tekstów na stronę, które chce się czytać

Utworzono: 20-01-2020

Teksty na stronie internetowej mogą mieć ogromną moc – pod warunkiem, że są dobrze napisane. W obliczu wciąż rosnącej konkurencji, przychylności wyszukiwarek wobec treści oryginalnych i wartościowych, a także reklamowego potencjału dobrego tekstu, z pewnością warto zadbać o jego formę. Jak pisać, aby wzbudzić zainteresowanie klienta? Prezentujemy 5 cech tekstów na stronę, które faktycznie chce się czytać.

Interesujący nagłówek

Zaczynamy od samej góry, czy przyciągającego nagłówka, który jednocześnie streszcza zawartość tekstu. To na podstawie tego niewielkiego, ale jakże istotnego elementu czytelnik podejmuje decyzję, czy w ogóle zapozna się z jego treścią. Chwytliwy tytuł to taki, który jest zwięzły, dobrze brzmi, a jednocześnie sugeruje, że w dalszej części odbiorca pozna np. odpowiedź na nurtujące go pytanie, jakieś ważne informacje, prosty sposób na wykonanie danej czynności czy metody, coś, dzięki czemu jego życie stanie się lepsze, łatwiejsze itd.

Zrozumiała treść

Zbyt wyszukane słowa, lanie wody i brak konkretów – to cechy tekstów, które nie sprzedają się w Internecie. Bardzo ważne jest to, aby już na samym początku przedstawić czytelnikowi informacje o tym, co zyska, zapoznając się z daną treścią. Poza tym warto pisać w prosty, zrozumiały sposób i nie stosować zbyt długich, zawiłych zdań.

Dostosowanie pod grupę docelową

Pisząc każdy tekst, trzeba mieć na uwadze konkretną grupę osób, do których chcemy trafić ze swoim przekazem. Jeżeli będą to wyłącznie laicy w danej dziedzinie, nie należy używać skomplikowanych, specjalistycznych zwrotów. W przypadku tekstów skierowanych do grupy docelowej znającej się na danej tematyce np. gdy sprzedajemy sprzęt dla dentystów, użycie takich określeń będzie wręcz wskazane, aby zbudować wrażenie profesjonalizmu. Również sam ton wypowiedzi powinien być dostosowany do odbiorcy. Proste porównanie: prawnik zwróci się do swoich klientów z większym dystansem i w sposób bardziej stonowany niż sprzedawca kosmetyków czy odzieży.  

Przejrzystość i formatowanie

Statystycznie większość z nas najpierw skanuje wzrokiem cały tekst (lub tylko śródtytuły), zanim w ogóle weźmie się na jego czytanie. Na początku próbujemy wychwycić najważniejsze informacje i sprawdzić, czy znajdziemy w nim coś wartościowego. Dlatego pogrubienia, śródtytuły, listy, infografiki, wypunktowania i podział na akapity, a także odpowiedni dobór fontu, mają ogromne znaczenie. Formatowanie wpływa zarówno na komfort czytania, jak i na poziom zainteresowania ze strony odbiorcy.

Bezpośredniość

Najlepiej zwracać się do czytelnika bezpośrednio, chociaż zdarza się, że copywriterzy i inni specjaliści od tworzenia treści do sieci wolą formę bezosobową. Jednak w większości przypadków zaleca się stosowanie zwrotów bezpośrednich, czyli na „ty” lub na „my” (gdy chcemy utożsamić się z czytelnikiem). Czasem także sprawdzają się formy oficjalne („Państwo”). Wszystko jest uzależnione od grupy docelowej, do której chcemy trafić oraz -oczywiście - od tematyki naszej strony.

Przejdź do góry strony