Identyfikacja wizualna firmy. Dlaczego jest tak ważna?
Celem identyfikacji wizualnej jest zaistnienie w świadomości potencjalnego klienta. To dzięki określonej kolorystyce, chwytliwej nazwie i konkretnej typografii firma staje się rozpoznawalna. Idealnym przykładem może być tutaj połączenie żółtego i czerwonego koloru w logo McDonald's, czy charakterystyczny krój liter Walta Disneya. I właśnie te elementy (choć nie tylko) składają się na identyfikację wizualną marki.
Ludzie są wzrokowcami. Jeżeli coś skutecznie przyciągnie naszą uwagę i wielokrotnie wystąpi w otoczeniu, jest duża szansa, że zapisze się w pamięci na długo. Dlatego firmy, które są świadome tej zależności, tak często inwestują w wizualne formy promocji marki w telewizji, przestrzeni publicznej (bilbordy, plakaty, ulotki, ligtboxy), czy w Internecie. Wszystkie te niejednokrotnie irytujące i w kółko wyświetlane reklamy mają więc swoje uzasadnienie – jeżeli coś się nam opatrzy, istnieje duża szansa na to, że wzrośnie nasze zaufanie do konkretnej firmy. A nawet jeżeli się tak nie stanie, to reklama zostanie przez nas zapamiętana.
Gra w skojarzenia
Identyfikację wizualną tworzy wiele elementów. Oczywiście najważniejsze z nich to nazwa i logo. Ta pierwsza musi być chwytliwa, łatwa do zapamiętania, oryginalna, wyróżniająca markę na tle konkurencji, ale jednocześnie powinna budzić skojarzenia z branżą, w której działa firma. Właśnie to decyduje o poziomie zaufania klientów do danego produktu czy usługi i sprawia, że są postrzegane dokładnie tak, jak zamierzył przedsiębiorca. Dla przykładu – Dania Babci Zosi to firma oferująca ekspresowe, ale jednocześnie naturalne dania pozbawione niezdrowych dodatków. Sygnalizuje to już sama swojsko brzmiąca nazwa, która w najmniejszym stopniu nie budzi skojarzeń z typowym fast-foodem.
Równie istotne jest logo. Powinno być zarazem proste, jak i na swój sposób wyjątkowe. Zazwyczaj te najmniej skomplikowane rozwiązania są najlepsze. Wystarczy przyjrzeć się chociażby logotypom marek motoryzacyjnych, czy charakterystycznemu, nagryzionemu jabłku firmy Apple. Jednocześnie grafika musi mieć jakiś związek z nazwą – tylko wtedy identyfikacja wizualna będzie spójna i skutecznie zapadnie w pamięć potencjalnemu klientowi.
Spójny wizerunek
Nazwa i logo to nie wszystko. Na identyfikację wizualną składa się też wiele innych rzeczy, np. odzież pracowników (ma szczególne znaczenie w restauracjach czy sklepach odzieżowych), wygląd strony internetowej, typografia na materiałach firmowych i zachowanie określonej kolorystyki. Całość musi ze sobą współgrać, dlatego wszystkie elementy powinny stanowić swoje wzajemne dopełnienie.
Oczywiście opracowanie identyfikacji wizualnej dla nowo powstałej marki warto zlecić profesjonalistom. W celu utworzenia projektu zgodnego z konkretną branżą i docelowym wizerunkiem można zgłosić się właśnie do nas - zapraszamy!