Kopiowanie treści z innych stron – błąd, którego nie powinieneś popełniać
Nie ma wątpliwości, że teksty na Twojej stronie powinny być unikalne. Duplikacja treści to jeden z największych, podstawowych błędów w pozycjonowaniu. Jest to nie tylko wątpliwe moralnie i prawnie, ale również niekorzystne dla widoczności Twojej witryny w sieci. W dzisiejszym wpisie omawiamy różnice między duplikacją zewnętrzną a wewnętrzną i podpowiadamy, jak sobie z tym radzić.
Duplikacja wewnętrzna i zewnętrzna
O duplikacji treści w sieci mówimy wtedy, gdy identyczne teksty pojawiają się na kilku różnych stronach internetowych, albo kiedy znajdują się w wielu miejscach w obrębie jednej witryny. Pierwszy rodzaj to duplikacja zewnętrzna, czyli kopiowanie treści (np. opisów produktów) z innych stron lub dodawanie identycznych tekstów na kilku własnych kanałach, np. firmowej witrynie i na fanpage’u na Facebooku, czy w katalogach firm.
Za to drugi – duplikacja wewnętrzna – może dotyczyć takich samych tekstów występujących na kilku podstronach w obrębie tej samej witryny, np. kilkakrotnie powielonego opisu produktu (gdzie poszczególne modele różnią się tylko kolorem czy rozmiarem).
W każdym przypadku chodzi więc o to, aby treści były unikalne. Powodów jest kilka:
- Oryginalność jest w jednym z głównych parametrów branych pod uwagę przez roboty wyszukiwarki. Wpływa więc na widoczność Twojej strony w wynikach Google,
- Klienci zdecydowanie lepiej odbierają unikalne treści, niż np. identyczne opisy produktów i usług, które widzieli już w kilku innych miejscach,
- Kopiowanie z innych witryn jest wątpliwe pod względem prawnym (treści mogły zostać zastrzeżone np. przez producenta jakiegoś towaru).
Jak poradzić sobie z duplikacją treści na stronie?
Do wykrycia duplikacji można skorzystać ze specjalnych, dedykowanych narzędzi, np. Copyscape, Siteliner, Google Search Console. Jeżeli okaże się, że problem ten faktycznie dotyczy Twojej witryny, oczywiście najważniejsze będzie utworzenie unikatowych treści na stronę (w tym również takich elementów jak meta description oraz title). W przypadku opisów produktów i usług powinny być to teksty nieidentyczne, a jedynie w niewielkim stopniu zbliżone. Trzeba również zadbać o właściwe przekierowania 301. Wszystko to możesz zlecić agencji reklamowej, agencji SEO, a same teksty tworzone specjalnie na potrzeby SEO copywriterowi.