Jak zdobyć i zatrzymać klienta? Trzy proste zasady skutecznego e-biznesu

Utworzono: 26-10-2016

Lojalny klient to marzenie niemal każdego usługodawcy. W biznesie nic nie jest pewne, jednak zasada, że wysoka jakość to najlepszy sposób na zyskanie lojalności klientów, sprawdza się za każdym razem. Posiadając firmę, ważne jest nie tylko umiejętne zareklamowanie swoich usług, odpowiednie ich wykonanie, ale także przestrzeganie pewnych zasad, które sprawią, że klient zechce do nas powrócić.

Lojalny klient to taki, który znajduje to, czego oczekuje – zarówno odpowiedni produkt czy usługę, jak i dobrą jakość, obsługę oraz cenę. Jedną z korzyści płynących z takiej lojalności jest możliwość, że klient poleci daną firmę innym osobom, co stanowi jedną z najlepszych form reklamy. Ma to znaczenie zwłaszcza w sieci, gdzie opinia kilku osób zamieszczona na różnych portalach, może niejednokrotnie zadecydować o losie firmy. Podsumowując, lojalność podnosi reputację marki.

Zasada numer 1: Oferuj produkty i obsługę dobrej jakości

Choć wydaje się to banalne, wcale nie jest takie proste. Jakość produktów (lub usług) należy stale kontrolować. Jeżeli klient po jednorazowym skorzystaniu z oferty Twojej firmy dojdzie do wniosku, że oferujesz słabą jakość, po prostu znajdzie lepszy produkt u konkurencji. Jak temu zapobiec?

Po pierwsze, proś klientów o wystawianie opinii, np. w formie ankiety lub maila z prośbą o wypowiedź bezpośrednią. Istnieją również portale, na których klienci mogą oceniać poszczególne aspekty Twojego sklepu i produktu za pomocą komentarzy, skali ocen lub gwiazdek. Świadomość, co jest dobre, a co trzeba poprawić, jest bardzo ważna.

Kolejnymi kwestiami jest wywarcie dobrego pierwszego wrażenia i odpowiadanie na potrzeby klientów. Pierwsze wrażenie wywołuje m.in. wygląd Twojej strony internetowej (zwłaszcza, jeżeli prowadzisz biznes w sieci) albo estetyka sklepu i zachowanie obsługi (w przypadku biznesu stacjonarnego). W sieci zadbaj o stworzenie interesującej podstrony „O nas”, a także o intuicyjność swojej witryny i czytelne przedstawienie oferty.

Zasada numer 2: Postaw na personalizację i wygodę usług

Kupowanie niektórych produktów przez Internet może być kłopotliwe. Do takich rzeczy należą głównie buty, ubrania, czy kosmetyki – w końcu nie mamy możliwości namalacnie sprawdzić ich rozmiaru czy działania zanim zdecydujemy się na zakup. Dlatego dobrze jest dać klientowi różne możliwości i udogodnienia, które pomogą tę decyzję podjąć: np. obietnicę otrzymania darmowych próbek, zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny, lub wymianę na inny rozmiar. Pomocne jest również stworzenie możliwości szybkiego skonsultowania się z obsługą sklepu online, np. na specjalnie stworzonym do tego celu czacie dla klientów, którzy chcą zadać jakieś pytanie.

Zasada numer 3: Bądź aktywny i widoczny w mediach

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że przypominanie o swoim istnieniu jest ogromnie ważne dla każdego biznesu. Można robić to np. za pomocą newslettera, maila z informacją o promocjach, gratisach, kuponach zniżkowych, ale także poprzez regularne prowadzenie mediów społecznościowych. Obecność Twojej firmy na różnych platformach i aktywność w sieci to również ważny element budowania wizerunku marki oraz zaufania odbiorców.

Przejdź do góry strony