Kiedy i dlaczego powinieneś odświeżyć logo swojej firmy

Utworzono: 12-12-2018

Na przestrzeni lat nawet największe, powszechnie znane marki, takie jak Coca Cola, niejednokrotnie zmieniały swoje logo. To niezawodny sposób na szybkie odświeżenie wizerunku i dogonienie (lub przegonienie) konkurencji. Kiedy warto się na to zdecydować?

Sztuczka, którą stosują najwięksi

Redesign może mieć bardzo pozytywne rezultaty, pod warunkiem, że jest przeprowadzony z rozmysłem. Jeżeli tak będzie, skutecznie zwiększysz potencjał swojej usługi lub produktu, przyciągniesz nowych klientów, a nawet wzmocnisz relację z obecnymi.

Wszystkie zalety płynące z redesignu powodują, że znane i lubiane firmy – takie jak wspomniana już Coca Cola, KFC, Audi, Lego, Visa, czy Google – na przestrzeni lat wielokrotnie przeprojektowywały swoje logo, sprawiając, że ich wizerunek stawał się bardziej współczesny i atrakcyjny.  

Tradycja w świeżym wydaniu

Jednak znaki firmowe wymienionych powyżej gigantów mają pewną wspólną cechę. Ich nowiutkie, świeże logo zawsze odnosiło się do stylu lub kolorystyki starej wersji. Powód wydaje się oczywisty: ogromny sukces i rozpoznawalność oraz przyzwyczajenie klientów do określonego wizerunku.

Przykładowo, marka KFC od dawna kojarzyła się z połączeniem bieli i czerwieni, dość charakterystyczną czcionką i wizerunkiem jej założyciela – Harlanda Sandersa. Ewolucja ich znaku firmowego polegała więc na wprowadzeniu zmian kosmetycznych do znanego logotypu, które poprawiły jego czytelność, m.in. większych inicjałów nazwy firmy oraz wyraźniejszego obrysu postaci. Skojarzenie z czerwienią i Harlandem pozostało, a firma zyskała bardziej współczesny design.

Sprawdź, czy powinieneś zmienić swoje logo

Na redesign warto zdecydować się, gdy:

  • Twój znak firmowy prezentuje się nieatrakcyjnie na tle konkurencji, niczym się nie wyróżnia, nie przyciąga wzroku. Wbrew pozorom jest to jedna z rzeczy, które mogą skutecznie ograniczać Twoją sprzedaż;
  • Od momentu, w którym Twoja firma rozpoczęła działalność, minęło już 10 lat. W takich chwilach nie ma co się zastanawiać – technologia poszła do przodu, więc czas na coś lepszego, wpisującego się w panujące trendy;
  • W momencie, w którym projektowałeś logo, musiałeś nieco przyoszczędzić. Pamiętaj, że gdy stać Cię na więcej, warto prezentować się w 100% profesjonalnie i zainwestować w grafikę o jak najlepszej jakości;
  • Chcesz podkreślić, że firma rozwija się, odnosi sukcesy i jest na bieżąco z aktualnymi standardami w marketingu;
  • Masz wrażenie, że Twoje logo jest nieuniwersalne (powinno prezentować się równie dobrze w wersji oryginalnej i monochromatycznej), lub ma niejasny przekaz;
  • Planujesz rebranding, czyli zmianę nazwy firmy, oferowanych produktów, usług, jakości obsługi, aby zyskać lepszą pozycję na rynku. Grafika musi być z tym wszystkim spójna i reprezentować to, co od teraz oferuje Twoja marka.

Pamiętaj, że nie musisz od razu przeprojektowywać całego logo. Wszystko zależy od powodu, dla którego chcesz je zmienić. Jeżeli przyczyną jest np. nowa nazwa albo nieatrakcyjność, lepiej zdecydować się na coś zupełnie nowego; w momencie, gdy grafika jest przestarzała lub nie podoba Ci się jej czcionka/obrys/kolor, wprowadź tylko kosmetyczne poprawki.

Przejdź do góry strony