Polacy coraz chętniej kupują online. Jakie produkty cieszą się największą popularnością?

E-handel staje się coraz bardziej opłacalny. Według najnowszego raportu Gemiusa już ponad połowa osób w naszym kraju kupuje przez Internet (54%). Największy wpływ mają na to dwa czynniki: całodobowa dostępność (82%) oraz wygoda (44%). W jakich sklepach najchętniej robimy zakupy online i ile średnio wydajemy w sieci?

Porównując aktualne statystyki z zeszłorocznym raportem Gemiusa, można zauważyć pewne zmiany. Przede wszystkim powoli ewoluuje nasze podejście do kwestii bezpieczeństwa w kupowaniu online. W 2016 roku aż 43% ankietowanych określało je jako „ryzykowne”, za to w bieżącym roku taką opinię podziela już tylko 38% osób. Podejście do sprzedaży na odległość ulega zmianie. Przyczyną może być m.in. to, że z każdym rokiem przybywa klientów, dla których kupowanie w sieci jest czymś normalnym (czyli osób młodszych). Również starsi konsumenci stopniowo przekonują się do tego, że e-handel może być całkowicie bezpieczny.

Wartość rynku e-commerce stale rośnie

Według eksperta Gemiusa Marka Molickiego, wartość rynku e-commerce w Polsce szacuje się na 36-40 mln złotych. Wszystko zapowiada, że wynik ten będzie rósł. 54% Polaków przyznaje, że przynajmniej raz kupiło coś online, co stanowi 4-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2016. Poza wygodą, głównymi czynnikami, które zachęcają do e-zakupów są:

  • Nieskomplikowanie (41%)
  • Oszczędność czasu w porównaniu z kupowaniem stacjonarnie (39%)
  • Niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (33%)

Większość e-konsumentów kupuje u krajowych e-handlowców (53%), chociaż 16% przyznaje, że korzysta również z oferty zagranicznych (m.in. Zalando). Wśród najchętniej kupowanych produktów znalazły się:

  • Odzież,
  • Dodatki,
  • Akcesoria,
  • Książki,
  • Płyty.

Skąd ten wzrost?

Zmianę podejścia do sklepów online może powodować fakt, że dzięki rozwojowi e-handlu rośnie konkurencja, w związku z czym ich właściciele zaczynają inwestować w coraz bardziej intuicyjne i lepiej wyglądające strony oraz nowe formy reklamy (w tym w rozwój mediów społecznościowych). Ceny w e-sklepach często są o wiele korzystniejsze niż w sklepach stacjonarnych, można skorzystać z wielu atrakcyjnych akcji promocyjnych oraz indywidualnie przyznawanych rabatów (dla stałych klientów lub po zapisaniu się do newslettera). Wpływ na popularność zakupów online ma także ekspresowa dostawa i tania lub całkowicie darmowa wysyłka. Wszystko to sprawia, że e-zakupy stają się dla klientów coraz wygodniejsze i bardziej opłacalne.

Przejdź do góry strony