Dlaczego na szkoły nakłada się obowiązek prowadzenia BIP-u
Placówki oświatowe takie, jak szkoły, zgodnie z prawem, zobowiązane są do prowadzenia BIP-u. Wiele wątpliwości pojawiających się w tej sprawie nakłoniło władze do narzucenia takiego obowiązku na Kuratoria, a tym samym poinformowanie o nich Dyrektorów szkół. W związku z realizacją licznych zadań publicznych ma On bowiem obowiązek upublicznienia zasad powszechności wykształcenia, dysponowania funduszami publicznymi i samorządowymi. Do Jego dyspozycji są oddawane środki, którymi należy zarządzać przy zaopiniowaniu ich przez Radę Szkoły, organizować administrację, finanse, a także obsługę gospodarczą placówki. W związku tym reprezentuje On pewną jednostkę organizacyjną, a tym samym jest w świetle prawa podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej.
Co warto załączyć w BIP-ie?
Należy przygotować informacje o:
- statusie prawnym lub formie prawnej,
- organizacji,
- przedmiocie działalności i kompetencjach,
- organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
- strukturze własnościowej podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3–5 ustawy,
- majątku, którym dysponują,
- zasadach funkcjonowania, w tym m.in. o sposobach przyjmowania i załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych,
- programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań,
- danych publicznych, w tym treść wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej.
Przybliżone informacje zawierają jedynie określone minimum. Warto zatem pamiętać, że z własnej inicjatywy można ubogacić BIP szkolny. Takie podejście ma za zadanie zaspokojenie wiedzy społeczeństwa, udzielenie określonego wsparcia, pomocy placówce, polepszenia jej działalności statutowej oraz rozpropagowania informacji w określonym do tego środowisku.
Zgodnie z ustawą celem BIP jest powszechne udostępnianie informacji publicznej, a nie wykorzystywanie jej w celach reklamowych czy wyborczych. Warto podkreślić, że Informacja publiczna, która nie została udostępniona w BIP, jest udostępniana tylko na specjalny wniosek.
Zgodnie z § 9 ust. 1–3 cyt. rozp. strony podmiotowe BIP prowadzone są w formie odrębnych stron WWW. W związku tym na stronie szkoły powinno być zawarte logo BIP – u z przekierowaniem do konkretnej strony internetowej. Na stronie podmiotowej BIP, w jej górnej części, musi znajdować się:
- logo (znak graficzny) BIP.
- adres redakcji strony podmiotowej BIP,
- imię i nazwisko,
- numer telefonu,
- numer telefaksu
- adres poczty elektronicznej co najmniej jednej z osób redagujących stronę podmiotową BIP, - instrukcja korzystania ze strony
- menu przedmiotowe umożliwiające odnalezienie informacji publicznych, o których mowa w ustawie, a także innych nie wymienionych w niej informacji publicznych, które podmiot zdecydował się udostępnić.
Warto zaznaczyć, że zawartość strony BIP-u powinna zostać przygotowana w taki sposób, aby była stworzona możliwość jej: wydrukowania i skopiowania. W celu dokonywania na niej koniecznych aktualizacji należy wyznaczyć osobę odpowiedzialną za to szczególne zadanie.
Więcej informacji o programach do prowadzenia BIP dla szkół i przedszkoli.
Pprogram do prowadzenia biuletynu informacji publicznej powinien spełniać standardy dostępności WCAG 2.0 i kodowania W3C oraz wypełniać wymogi ustawy i rozporządzeń o BIP:
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej z późniejszymi zmianami
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych
- Rozporządzenie
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
- z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności