Jak prowadzić sklep internetowy?

Utworzono: 20-01-2016

W przypadku sklepów internetowych istotne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. W gąszczu produktów dostępnych na wyciągnięcie ręki, każdy z e-sklepów prześciga się w pomysłach na uatrakcyjnienie swojej oferty i strony www. Ważne jest zarówno budowanie zaufania u klientów, jak i renomy, przywiązania, rozpoznawalności. Dziś przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek na temat tego, jak powinien wyglądać podstawowy marketing w sklepie internetowym.

Na początku trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: czym kieruje się nabywca, gdy ma do wyboru ten sam produkt w kilku różnych miejscach? Przede wszystkim zwróci uwagę na markę. Budowanie marki nie jest procesem krótkotrwałym i łatwym, jednak przynosi najlepsze rezultaty. Jeśli w dwóch sklepach produkt kosztuje tyle samo, a czas i koszt jego dostawy jest zbliżony, oczywiste jest, że użytkownik wybierze ten bardziej zaufany, czyli „markowy” sklep.

Jak zbudować markę?

  • Mailing – najprostszym sposobem na pozyskanie adresów e-mail potencjalnych klientów jest umieszczenie na stronie formularza zapisu do newslettera. Jednak warto pamiętać, że klienci chętniej zapiszą się do niego w zamian za zniżki, gratisy i innego rodzaju prezenty. Newsletter to specjalnie przygotowane wiadomości, wysyłane w formie maili, zawierające informacje o aktualnej ofercie lub promocjach. Ich treść i częstotliwość nie mogą być jednak zbyt agresywne, aby nie zniechęcić do siebie odbiorcy i nie wylądować w spamie. Dzięki newsletterowi utrzymujemy stały kontakt z klientem i mamy możliwość bezpośredniego przedstawienia mu najnowszej oferty.
  • Rozpoznawalnośćsklep internetowy musi przykuwać uwagę. Elementy graficzne znajdujące się na stronie powinny być estetyczne, wyróżniające się i charakterystyczne, jednak nie razić przesadnie krzykliwymi kolorami i nagromadzeniem szczegółów. Jeśli poza witryną sklepu mamy jeszcze bloga, fanpage’a lub stronę swojej firmy, należy pamiętać, aby ich kolorystyka i inne elementy były ze sobą spójne. Dzięki temu szata graficzna marki utrwali się w świadomości klienta.
  • Fachowe opisy – ważny jest również status eksperta, czyli pokazanie odbiorcy, że znamy się na tym, co sprzedajemy. Dzięki temu będzie miał poczucie, że służymy mu radą i pomocą przy wyborze najlepszego produktu. Sklep online musi oferować opisy, zdjęcia, a także fachowe porady – np. w formie bloga, który świetnie sprawdza się jako element budujący zaufanie klienta.
  • Cena i dostawa – gdy już mamy newsletter, opisy i ciekawą szatę graficzną, trzeba zadbać o odpowiednie koszty produktów i dostawy. Na początku działalności warto zrezygnować z dużej marży, aby zwiększyć zainteresowanie klienta ofertą. Dostawa powinna być dostępna w różnych opcjach wysyłki i w różnym standardzie, tak, aby każdy mógł znaleźć opcję dla siebie. Opakowanie musi być solidne i estetyczne, ponadto warto dodawać  drobne gratisy lub upominki. Pozytywne zaskoczenie klienta może korzystnie wpłynąć na sprzedaż. Co do cen samych produktów, pamiętajmy, że zbyt wysokie odstraszają, ale również zbyt niska cena bywa podejrzana i zniechęcająca.

Przejdź do góry strony