Opakowanie produktu ważniejsze niż sam produkt?

Utworzono: 10-11-2015

Pytanie postawione w tytule może budzić kontrowersje, jednak rola opakowania jest wręcz nieoceniona w procesie promocji. Według statystyk, ponad 70% z nas kupuje pod wpływem chwilowej zachcianki i rzadko pakujemy do sklepowego koszyka to, czego naprawdę potrzebujemy.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie tylko mężczyźni są wzrokowcami. Każdy z nas wybiera to, co uważamy za ładne. Ta kwestia ma przełożenie na handel i marketing – atrakcyjność produktu ma duży wpływ na sprzedaż.

Szampon z kuszącą etykietą

Choć w odległej przeszłości uważano, że opakowanie to wyłącznie warstwa chroniąca produkt przez wpływem czynników zewnętrznych, dzisiaj uznaje się je za ostatni etap promocji. Specjaliści od marketingu uważają, że prezentacja na sklepowej półce często decyduje o wyborze danej marki. Oczywiście jakość również jest ważna – w końcu w miarę użytkowania ujawniają się wady i zalety produktu, jednak to, czy ktoś w ogóle da mu szansę, zależy przede wszystkim od walorów wizualnych.

Na co zwrócić uwagę?

Różnorodność na sklepowych półkach nie jest sprzymierzeńcem producenta. Klient ma do wyboru mnóstwo podobnych i zbliżonych cenowo towarów, dlatego tak ważna jest umiejętność wyróżnienia się w tłumie konkurencji. Wiąże się to z faktem, że wiele etykiet (jak choćby popularnej Coli) ewoluuje na przestrzeni lat, dostosowując się do aktualnych trendów i upodobań. Oczywiście nadal kierujemy się ekonomicznością i ceną, jednak dołączyły też inne czynniki decydujące o atrakcyjności produktu:

  • Funkcjonalność,
  • Estetyczny wygląd,
  • Wrażenie komfortu,
  • Oryginalność,
  • Czynnik ekologiczny lub prozdrowotny (w przypadku niektórych towarów).

Opakowanie a wizerunek

Lojalność klienta nie jest czymś stałym. Bardzo łatwo jest ją stracić na rzecz konkurentów. Opakowanie nie jest więc tylko czynnikiem reklamującym towar, ale również pewnego rodzaju wizytówką firmy i jednym z elementów współtworzących jej wizerunek. Pierwsze wrażenie można wywołać tylko raz, ale w przypadku utraty lojalności konsumenta mamy pewną furtkę: można zmienić etykietę i zbudować dobre imię marki od początku. „Nowe” oznacza zmiany, a co za tym idzie – drugą szansę na odzyskanie lub zdobycie zupełnie nowych klientów. 

 

Przejdź do góry strony